Turma-auton nuori kuski vahvassa humalassa. Kuskin vieressä istunut 18-vuotias nainen kuoli heti. Kolme muuta kyydissä ollutta nuorta loukkaantui vakavasti..
IS 13.10.2007

Kaava on usein toistuva ja sama: nuori jannu kiskoo keskikokoisen kännin ja hyppää rattiin joko yksin tai kavereiden kanssa. Autoraiskalla kokeillaan, miten kovaa sillä pääsee. Ja pääseehän sillä - usein hautausmaalle asti.

Moni nuori poika on testosteroniensa huumaama ja varma siitä, että on syntyjään formulakuski. Ajokortti on oikeastaan lupa kiihdytyskisoihin. Hän ei ehdi pysähtyä miettimään tai hiljentää vauhtiaan ennen kuin konepellille lävähtää pallon perässä juossut lapsi tai vieruspenkin turvavyötön tyttöystävä.

Millä ilveellä nämä uhkarohkeat kaaharit saisi ottamaan pullon sijasta järjen käteensä tai suorittamaan ajokokeensa yksinään autiolla soratiellä? Onnistuuko aikuiseen miehuuteen varttuminen, jos kaverit tai perheenjäsenet ovat ruumispussissa tai neliraajahalvaantuneita?

Kaahaaminen on nykypäivän miehuuskoe: kovin jätkä ottaa kovimmat riskit, usein muidenkin puolesta. Eikä edes isyys välttämättä herätä uinuvaa vastuuntuntoa: maanteillä näkee hurjia riskiohituksia ja takapenkillä nukkuu lapsi turvaistuimessa. Jos minun lasteni isä tekisi niin, syyttäisin häntä välittömästi tapon yrityksestä ja pistäisin eron vireille. Monet suhtautuvat kaahaamiseen toisin: eräs rouva tupsutteli poskiinsa puuteria, kun mies ajoi uljaasti ja hampaat irvessä vastakkaisella kaistalla kohti lähestyvää rekkaa.

Pojat olkoon poikia, mutta liikenteessä pitäisi kyetä olemaan androgyyni aikuinen. Y-kromosomissa ei ole sisäänrakennettua vikaa (toivottavasti), vaan vika on kasvatuksessa ja asenteissa. Suomalaiseen miehisyyteen kuuluu ajaa kaasu pohjassa; auto on miehuuden merkki ja jokaisen miehen sisältä löytyy keskikokoinen Räikkösen Kimi. Autokoulut eivät onnistu nuoria miekkosia muusta vakuuttamaan.

Autokoulut voisivat ottaa käyttöön Australian mallin ja näyttää kurssilaisille teräviä lähikuvia kolarien uhreista. Mikään saarna tai puhuttelu ei vedä vertoja sille, että näkee omin silmin ihmiskehon haurauden. Kun katsoo vauhdin ja törmäyksen aiheuttamaa jumalatonta silppua, irronnutta lapsen jalkaa (jossa on yhä vaaleansininen tennistossu), kasvottomaksi rusentuneita tuulilasisukeltajia - palaisivatko nämä kuvat kaahatessa mieleen varmemmin kuin liikennevalistuksen holhoavat neuvot?

Voisiko autokoulu kutsua luennoitsijoikseen henkilöitä, jotka voisivat omakohtaisesti kertoa kaahailunsa tylystä lopusta - siitä, miltä tuntuu katsoa vanhempia silmiin, kun on aiheuttanut heidän lapsensa kuoleman?

Tilastojen ja uutisten valossa olen kovettanut humaanin sydämeni ja todennut, että vaikka suuri osa nuorista miehistä ajaa nätisti, kaaharikollien aiheuttamien ihmishenkien menetysten takia pitäisi poikien ajokortti-ikä siirtää 25 ikävuoteen. Myös muiden kansalaisten kohdalla ajokortti tulisi asettaa kerkeämmin uudelleenharkintaan.

Turvallista ajomatkaa ikään ja sukupuoleen katsomatta!

Copyright Minttu Hapuli 2007