Osa 136: lasten mainoksista ja opintolainahämystä

 

Onko muilla sama ongelma? Siis se, että joulukuulle tuntuu osuvan sellainen määrä bilettä, juhlaa ja illanistujaista, että maksa paukkuu pakkasta lujemmin? Perjantaina pikkujoulu, lauantaina illanistujainen, seuraavana perjantaina illanistujainen, lauantaina läksiäisjuhla, perjantaina kotihipat ja lauantaina pikkujoulut ja sitä rataa? Pitäisi kai ottaa tehostettu B-vitamiini-magnesium-kalaöljykapseli-C-vitamiinikuuri, jotta pysyy pystyssä jouluun asti. Jouluna sitten vatsalaukku paukkuu, mutta maksa lepää:-)

Eikä bileissä ole pakko vetää nakkeja silmille tai peppua reppuselkään, mutta valvominen tekee aina tehtävänsä - nukkua on pakko, ja kun herää seuraavana päivänä iltapäivällä silmät lumpeenkukan nuppuina, on tavallaan jo sekin päivä käytetty. Uhhuh.

Lasten lelumainokset

Joulumainosten leluosasto on aidosti vavisuttavaa luettavaa. Tytöille tarjoillaan tanssivaa Mylittleponya (jonka kaviossa on magneetti), uutta Babybornia (joka pissaa oikeasti) tai melkein aidonnäköistä hella-pesukone-monitoimikone -kombinaatiota, jotta saapi opetella äidin ja hellamaakarin hommat pienestä pitäen. Tytöille tarjottavat lelut ovat vaaleanpunaisia ja vailla minkäänlaista järkeä, silkkaa kimalteista krääsää. Tytöt ovat kuvissa lettipäisiä, nättejä, söpöjä, hymyileviä ja hellivät vauvanukkea.

Pojille tarjotaan action-leluja, hämähäkkimiehiä, hirviörobotteja, ja tietty fysiikka-kemia-mekaniikkaleluja, joissa sentään on hiven järkeäkin. Pojat ovat raisuja, villejä, heillä on aggressiivisia irvistyksiä tai pohtivia vakavia ilmeitä. Poikien lelut ovat kovia, teknisen näköisiä, koristeettomia.

Television lapsille suunnatuista mainoksista tuli vihainen ja hämmentynyt olo: vanhemmat, annatteko te lapsenne katsoa niitä? Todellako?

Ne mainokset ovat yhdellä sanalla sanoen *perverssejä*. Seitsenvuotiaat meikatut tytöt keimailevat kuin pornomallit esittelemässä omatekoisia tatskoja tavalla, joka vetoaa varmasti pedofiiliin, mutta miksi niitä näytetään lapsille päiväsaikaan? Samaan aikaan, kun tytöt esiintyvät pedofiilin päiväunena, tehdään myös selväksi että pienenkin tytön kuuluu olla vauvan äiti ja siivota pissavaippaa. Niissä mainoksissa ei ole poikia vaan tyttölauma, joka napapaidassa keinuttaa peppua ja katsoo paljaan olkapään yli kiiltohuulet raollaan kutsuvasti.

Poikalelujen mainoksissa on autoratoja ja pleikkareita, actionia ja seikkailua. Niissä mainoksissa ei ole tyttöjä. Pojat ovat hurjia ja sotaisia, he näyttävät voitonmerkkejä (kuin jenkkisotilaat) ja irvistelevät taistelun tuoksinassa aggressiivisesti (pelatessaan peliä). Niissä mainoksissa ei hellitellä, hoivata eikä opetella mitään normaaliin arkeen liittyvää.

Minä en antaisi yhdenkään lapsen katsoa niitä tv-mainoksia, ja tekisi mieleni siivota mainoslehtisetkin pois silmistä. Pentu tarvitsisi terveitä malleja naisista, miehistä, tytöistä ja pojista eikä sairaita mainostajien hahmoja, jotka ovat pienestä pitäen markkinointikäyttöön soveltuvaa, houkuttavaa lihaa.

Onneksi tässä kohtaa voikin huokaista helpotuksesta: tämä kaikki on vain feministien paranoiaa, sillä mitään sukupuolistavaa ja kipeisiin roolimalleihin ohjaavaa kulttuurista tulevaa painetta tai propagandaa ei ole. Eipä.

Hauva on mun vauva

Lapsille suunnatut mainokset eivät ole ainoa pelottava elementti telkussa tai lehtimainonnassa.

Toinen kipeä kategoria ovat lemmikkieläinruokamainokset, jossa vihjataan enemmän tai vähemmän suoraan, että naisella ja lemmikillä on eroottisluontoinen suhde. Mainosten lemmikinomistaja on pääsääntöisesti *nainen*, jolle koira ostaisi kukkia jos voisi tai jolla on parisuhteenkaltainen symbioosi kissan kanssa. Koira tai kissa täyttävät parisuhdekumppanin paikan näissä mainoksissa.

Yhtä pelottavaa on mainosmaailman hinku esittää naisen suhde ruokaan seksisuhteena. Muutama vuosi sitten esitettiin mainosta, missä morsian avaa keksipaketin ja piehtaroi sängyssä orgasmissa keksiä syödessään ja *unohtaa täysin omat vihkiäisensä*.

Magnum-tuuttimainosten fallistiikka yhdistettynä orgastisiin ilmeisiin ja taustalla ejakuloituviin suihkulähteisiin oli sentään hauskaa parodiaa.

"Siis mä oon niin avoin!"

Kun joku ihminen kehuu kovasti ja toistuvasti olevansa jotain, minulla herää epäilys siitä, että ihminen kokee tarpeelliseksi alleviivata asiaa, joka on hänelle tavalla tai toisella ongelma. Harvemmin avoimuuttaan kailottava ihminen on avoin, harvoin rehellisyydellään retosteleva on rehellinen. Kun ihminen moneen kertaan on korostanut olevansa vahva tai kärsivällinen, mitenhän mahtaa olla aidosti asian laita?

Moni puhuu itsestään olentona, joka haluaisi olla.

Vähän samaa löytyy Noitapiirin blogista kaikkine tykötarpeineen. Kun tarpeeksi monta kertaa tehdään selväksi, että me ollaan niinku tosi cooleja bitcheja, tulee selväksi jotain ihan muuta. Coolin bitchin ei tarvitse mainostaa sitä, että on cool bitch, noin niinkuin vinkiksi vain:)

Opintolainahuijaus

Minua huolestuttaa kovasti se, että opiskelijat eivät taida oikein ymmärtää opintolainan kivan 'korkojen pääomittumisen' merkitystä ja seurauksia. Ensin on niinku kiva, että jää rahaa enemmän käteen ja korko pääomittuu, jolloin sitä ei tarvitse ajatella. Mutta tuleeko opiskelija miettineeksi, että kun hän ei maksa korkoja, *hän jää myös vaille verotuksen korkovähennystä*? Ja mikä parasta, kun korko pääomittuu, itse lainan pääoma kasvaa hurjaa vauhtia ja korko siinä samalla -> kasvanut korko pääomittuu ja samalla lainan pääoma kasvaa.

Vuosina 1999-2001 ottamani laina kasvoi 14.500 _markasta_ 21.500 markkaan. Kahdessa vuodessa siis n. 2500 euron lainani muuttui 3 500 euron lainaksi. Minusta se on paljon. Monella voi olla opintojen lopussa ikävä ylläri odottamassa.

Pankkivirkailijat kertoivat minulle, ettei korkojen maksu onnistu ja jos onnistuu, se on vaikeaa - älkää uskoko. Ne yrittävät tietenkin kusettaa teitä pääomittamaan korkojanne, koska se tuottaa pankille rahaa. Korot voi nykyään pistää maksuun vaikka kuukausittain parin kympin eränä, jonka saa veroilmoituksessa vähentää. Pääomitettua korkoa sen sijaan ei voi vähentää, ja se nostaa koron määrää vuosi vuodelta.

Tarot-kortti?

Olen jo yli kymmenen vuotta ollut Tarot-aktiivi. Neljäs pakka menossa. Taroteissa on jotain suunnattoman kiehtovaa - enkä nyt tarkoita mitään typeriä 'ennustus'korttihommia vaan Tarot-korttien käyttöarvoa asioiden mietiskelyn tai meditaation apuna. Enpä muista äkkiseltään, kuinka monta kymmentä elämänpolkuni kannalta olennaista oivallusta olen saanut juuri korttien avulla. Kuinka tietty kortti liitettynä tiettyyn ajatukseen avasikin täysin ennen ajattelemattoman näkökulman asioihin. Kuinka muille ihmisille kävi samoin.

EMPEROR
EMPEROR "the pioneer, builder, doer,
visionary"
You create what is needed for future generations.
You have a deep love for adventure, travel,
change, the creative process, setting new
things in motion, and changing both internally
and externally. You have a great gift of
visionary perception, an eye for what is and is
not working.

which major arcana of the thoth tarot deck are you? short, with pictures and detailed results
brought to you by Quizilla